torstai 25. syyskuuta 2014

Vinkkejä paperin käytön vähentämiseksi

Yrittäjät kertovat paperivuorien vain jatkaneen kasvamistaan IT-laitteiden yleistymsien myötä. Toimiston työvälineiden sähköistyminen aiheuttaa jatkuvaa paperivuorten kasvamista, uutisoi Yleisradio.

Tässä artikkelissa esitellään ajatuksia ja ideoita paperipinojen pienentämiseksi. Lisäksi tarjotaan ideoita esimerkiksi tulostettujen papereiden tehokkaaseen käyttöön ennen paperinkeräykseen viemistä.
Aiemmin julkaistussa artikkelissa esitellään sähköistä laskutusta, jolla saa helposti ja vaivattomasti karsittua postiluukusta tipahtelevien kirjeiden määrää.

Hyvä nyrkkisääntö paperinkäytön vähentämiseksi on oman harkinnan käyttö. Kannattaa miettiä, voisiko asiakirjan toimittaa perille muulla keinoin kuin tulostamalla. Sähköpostin liitetiedostot ovat helppo ja nopea tapa välittää tietoa. Mikäli työpaikalla tulee jakaa esimerkiksi dokumentti isommalle väelle ja käytettävissä on verkkotallennus, sen hyödyntäminen on helppoa ja nopeaa.

Mikäli kuitenkin päätyy tulostamaan dokumentteja, kannattaa muistaa, että paperi ei ole kertakäyttöistä.
Kannattaa myös muistaa, että nykyaikaisilla tulostimilla kaksipuoleinen tulostus on arkipäivää.

Henkilökohtaisesti hyödynnän usein esimerkiksi paperinkeräyksestä poimittuja "roskapapereita" muistilappuina. Lisäksi usein taittelen jo käytetyn paperin useaan kertaan ja teen paperiin merkintöjä, kunnes se on oikeasti täynnä.

Paperin tehoton käyttö on yksi pahimpia jätepaperin synnyttäjiä. Turhaan tulostettu lomake toimii moneen otteeseen muistiinpanolappuna ennen lopullista paperinkeräykseen viemistä. Myös kirjekuoret kelpaavat muistiinpanolapuiksi. Post it -laput kannattaa siirtää sähköiseen muotoon. Tuoreimmista Windows-versioista löytyy erinomainen Muistilaput -työkalu tähän tarkoitukseen. Samaan tarkoitukseen sopii erinomaisesti myös ilmainen CintaNotes -työkalu.

Paperin käyttöä kannattaa alkaa pohtimaan ja tekemään suunnitelmia ylimääräisten papereiden vähentämiseksi. Seuraavan kerran ajatellessasi tulostusta, harkitse kahdesti ja kysy itseltäsi, voisiko asian hoitaa sähköisesti. Työhuoneeseen kannattaa varata lehtikotelo tai lomaketeline, johon kerätään muistilapuiksi kelpaavaa kierrätyspaperia. Näin jo käytetylle paperille kertyy useampia käyttökertoja.

Loppuun vielä pikainen laskelma osoittamaan paperin uusiokäytön merkitystä. Kuvitteellisen yrityksen toimistossa työskentelee 15 toimistotyöntekijää. Työyhteisön jokainen jäsen tulostaa viikon aikana luettavaksi ja postitettavaksi 20 lomaketta per päivä. Tämä tekee 300 A4-arkkia työpäivää kohti, käytännössä yksi papeririisi on kulutettu jo kahdessa vuorokaudessa. Viikon aikana syntyy 1 500 arkkia tulostettua paperia. Jos papereiden tulostamista vähennettäisiin yhdellä tulosteella päivässä, vähenisi tulostettujen arkkien määrä 15 arkilla per päivä. Kuukauden paperisäästö olisi näin ollen 360 lomaketta. Vuodessa kuluisi siis noin 8,6 papeririisiä vähemmän, mikäli tulostettujen lomakkeiden määrää pudotettaisiin yhdellä lomakkeella per päivä. Se tekisi vuositasolla noin 40 euron säästön yrityksen lomakemenoihin. Laskelmassa käytetty papeririisin hinta on 3,90 euroa arvonlisäveroineen. Muita tulostuskustannuksia ei ole huomioitu. Seuraavan kerran, kun tulostat, harkitse kahdesti ennen "Tulosta" -painikkeen painamista.